IQ testy- řešení

 

Nejprve krátký obecný komentář, dříve než se pustíte do výsledků, chci uvést něco k testům jako takovým. Vycházel jsem ze struktury, kterou jsem dělal v letech 2003 a 2007. To byly roky, kdy jsem testy chystal já.

Celkově bych řekl, že letošní testy byly poměrně těžké a také nebylo jednoduché je strukturálně spravedlivě vyhodnotit. Přišlo sedm lidí a jejich úroveň byla obecně vysoká, takže rozdíly naskákaly hlavně v porovnání určitých typů testů.

Řešení jednotlivých případů jsem se pokusil podrobně popsat v komentářích.

Pokud jde o body, postupoval jsem následujícím způsobem:

Minutovou dotaci na jednotlivé testy jsem vydělil počtem možných maximálních bodů. Tím jsem získal koeficient, jímž jsem pak násobil jednotlivé dílčí bodové zisky v rámci každého testu. To je zřejmě nejspravedlivější. Disproporce mezi jednotlivými testy se tím do značné míry srovnaly.

Zůstala pak jistá disproporce u testu č. 2, což bylo sudoku. Tam byly i pro redukci rozdíly neúměrné ostatním testům. Navíc se jedná o poměrně rutinní záležitost, což trochu znevýhodňuje obecné nadání. Proto jsem ještě body za sudoku vydělil dvěma.

V rámci lepší orientace jsem všechny body vynásobil deseti, abychom se nepohybovali v řádech jednotek, ale desítek, což je opticky příjemnější (na proporcích to nic nemění).

Jednotlivé koeficienty jsou uvedeny ve výsledcích v listu s názvem pracovní a také je uvádím zde v komentářích u každého testu.

Děkuji všem zúčastněným a doufám, že se vám testy letos aspoň trochu líbily. Pokud chcete poslat komentář či výsledky mailem, můžete si o ně napsat na hurych@vspj.cz. Všechny testy jsou u mě a je se možné na ně kdykoli (po domluvě času a termínu) přijít podívat.

Pěkný březen

Eman    

 

Test č.1- Číselné řady, čas: 10min

Místo otazníku doplňte číslo:

č.

Zadání

odpověď

 

č.

Zadání

odpověď

1.

4  7  10  13  16    ?

19

 

9.

 1   4    11    34   101    304   ?

911

2.

1   3   5   8   10   30   50   80  100  300   500  ?

800

 

10.

10,00    9,00     8,1     7,29     ?

6,561

3.

101   100   98   95   91  ?   80

86

 

11.

63   81   99   117   135  ? 

153

4.

      25   24   125   124  ?

625

 

12.

3    9    4    16    5    25     6    ?

36

5.

1   3   8   19   42   ?

89

 

13.

11   21   32   53   85  138    ?

121 (1213)

6.

8   10   16   18   24    22   ?

32

 

14.

0   7    26    63   124   ?

215

7.

3   12   5   10   7   8   9    6  11   4   13   2   ?

15

 

15.

41   17   40   19  39   21   38   ?

23

8.

31  30   15   14   7   ?

6

 

16.

1/4   2/8   3/12    4/16    ?

5/20

 

 

Komentář (pouze  relativně složitější řady)

5. každé další číslo je násobeno 2 a k němu se přičítá aritmetická řada 1,2,3,4,5...

6. dvě řady, čísla na liché pozici +8.., čísla na sudé pozici +8, +4, +0...

7. dvě řady  3,5,9,9...(lichá pozice)  a 12,10,8,6...(sudá pozice).

8. řada střídavě -1, : 2, ....

9. násobky 3, střídavě +1,-1

10.od každého čísla odečteme jeho desetinu (20 – 2, 18 – 1,8...)

Správná odpověď je 6,561. Nejblíže byli Martin a Kuba, kteří napsali 6.57. Gratuluji, myslím, že úvaha byla správná. Nakonec jsem ale tuto odpověď neuznal. Číslo musí být přesné. I kdybychom vzali v úvahu zaokrouhlení, pak 6,561 by se zaokrouhlilo na 6,56

11. vždy +18

12. dvě řady 3,4,5,6... a 9,16,25,36  (druhé mocniny čísel 3,4,5,6...)

13. těžší?!  Každé další číslo je nejprve součet cifer předchozího a k tomu se přidává první cifra z předchozího (názorně 12 = 1+2 tedy 3 a přidáme 1...to je hodně názorné).

Zde jsem uznal jak 121, tak 1213,  z řady totiž není jednoznačně jasné, zda se připojuje pouze první číslo nebo (u prvního trojciferného čísla) první dvojčíslí. Myslím, že 121 je primárně logičtější.

14.  jedná se o řadu třetích mocnin přirozených čísel 1,2, 3,4,5,6  (tedy 1,8, 27, 64, 125, 216), ale každé číslo je ještě upraveno (-1).

15.  naposledy dvě řady - 41,40,39... a 17, 19, 21

16. no, to snad ani vysvětlovat...

 

 

Možnost zisku 16 bodů za 10 minut – koeficient 0,625 (10/16)

 

 

 

 

Test č.2- Sudoku, čas: 12min

Tabulka 1                                                                          Tabulka 2

5

7

3

4

  8

5

 4

2

7

8

 1

9

6

3

 5

1

9

4

7

8

7

2

5

2

9

4

 3

8

1

9

6

2

5

 7

 3

2

 2

 4

6

5

 8

7

3

 9

 1

 

1

5

8

9

7

3

6

4

2

9

3

2

4

8

6

5

7

1

4

7

6

5

1

2

3

8

9

3

9

7

2

6

4

8

1

5

8

6

5

1

3

7

9

2

Test č.3- Obrazce, čas: 8min

Obrazce byly pěkné a poměrně těžké. Devět možných odpovědí hodně snižuje podíl náhody.

Nakopírované obrázky zabývají velký objem dat. Když už jsem to nezmenšoval pro test, nebudu se s tím trápit teď. (Obrázky dělají problém při otvírání souboru a manipulaci s ním). Proto zde uvedu pouze princip jednotlivých úloh. Kdo se chce podívat na výsledky, může si vzít u mě test v papírové podobě (mám i spoustu prázdných testů) a zkontrolovat podle řešení.

 

Vysvětlení:

1.     správně je č.3, otáčejí se tu hodinové ručičky.

2.     správně je č.6, počet dílů, na než jsou rozděleny kroužky  se ve svislých sloupcích shora dolů vždy snižuje o jeden. Těžké?  Ach, ty sloupce!

3.     správně je č.5, vytečkované části kruhů ve vodorovných rádcích se otočí ve směru hodinových ručiček vždy o 90°.

4.     správně je č.4, počet čar v obrazcích zařazených do jednotlivých řádků roste vždy o jednu.

5.      správně je č.6, v řádcích černých okének ubývá, bílých přibývá.

6.     správně je č.2, v řádcích se tečka na vnější kružnici posouvá ve směru otáčení hod.ručiček o jeden úsek, na prostřední o tři a na vnitřní o čtyři.

7.     správně je č.7, dominantou třetího řádku je trojúhelník, třetího sloupce kříž (takový ten pořád stejný – vodorovně přes celou stranu čtverce, svisle neuzavřený). Trochu jsem se rozjel, sorry! Asi se vrátím k suchému knižnímu popisu.

8.     správně je č.8, vnitřní tečka se pohybuje po směru hod.ručiček o jeden úsek, ta druhá též, ale stěhuje se střídavě z prostřední kružnice na vnější a zpět.

9.     správně je č.4, počet čar ve třetím kruhu každého řádku je součtem počtů čar v kruhu prvním a druhém.

10.  správně je č.5, počet černých plošek v jednotlivých kroužcích každého řádku se zleva doprava postupně o jednu plošku zvyšuje.

11.  správně je č.6, v prvním i druhém řádku se opakuje jeden obrazec, který se zároveň posouvá o jedno místo dopředu. Jiná logika tu není. Těžké, řekl bych, z důvodu malého množství kontrolních bodů.

12.   správně je č.5, všechny obrazce v prvním a druhém řádku se navzájem od sebe liší, proto je musí doplnit jediný obrazec, který nemá „dvojníka“.

 

13.  Poslední dva úkoly vyžadovaly poněkud přehodit výhybku způsobu uvažování.  A jdeme dál!

 

 

Možnost zisku 12 bodů za 8 minut – koeficient 0,666 (8/12).

Test č.4- Verbální test, čas: 8min

1)    Slovní řetězec. Přejděte od jednoho zadaného jména k druhému. Smíte užívat jen podstatná jména v prvním pádu jednotného čísla. V každém kroku musíte změnit právě jedno písmeno (nesmí se ubírat ani přidávat). Cílem je nalézt řetězec o co nejmenším počtu slov.

Příklad:  LIS  los  lok  ROK

 

 

 a)  KAZ ..KYZ...KYV..KOV....LOV.. LEV (kyz je nerost, který se na první pohled podobá zlatu a tudíž se o něm hovoří v písních a příbězích o zlatokopech)    

KAZ ..KAT...KOT..KOV....LOV.. LEV (kot je nářečně kocour, výraz známý z křížovek)

Ale původně tam byl tento celkem jednoduchý řetězec:

KAZ ..MAZ  MEZ  MED  LED.. LEV

 

b) HOST.KOST KOSA KOPA  KUPA.. ŽUPA  

           

c) ŠÉF..ŠÉM  ŠUM  RUM  RUB...LUB                        

 

d) LEST..ČEST ČERT .ŽERT

 

Každý řetězec 2 body

 

 

2)    Doplňte tři písmena – v každém ze tří řádků stejná  (sama nemusí mít žádný význam), aby vznikla smysluplná podstatná jména v prvním pádu jednotného čísla:

 

KO

STR

Č

 

B

RÁN

A

 

ŽE

BRO

 

 

STR

AVA

 

 

RÁN

O

 

 

BRO

D

MI

STR

 

 

KO

RÁN

 

 

O

BRO

A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HOD

A

 

 

EBE

N

 

SL

OVO

 

C

HOD

 

 

N

EBE

SA

 

 

OVO

CE

 

HOD

INY

 

R

EBE

L

 

N

OVO

TA

 

Každé správné doplnění tří písmen 2 body

 

 

3)    Přesmyčky. Která přesmyčka nepatří mezi ostatní? Zakroužkujte ji.

 

a)    LOPTO  – OVRIBECO – ŠANTAK - KIOSA – HRBA

TOPOL – BOROVICE – KAŠTAN – OSIKA – HABR uznáno borovice – jehličnan, kaštan – plod nikoli strom. Obecně se jírovec ovšem jako kaštan označuje (viz „Když rudě vzplály naše kaštany“), proto obě možnosti.

b)    KOČEL - PRAK – NAPLI – HRSTUP – KIŠAT

ČOLEK – KAPR – LIPAN – PSTRUH – ŠTIKA (čoelk není ryba)

c)     DNOLNÝ – DESEL – ERVOLOPI L – OTNOROT – STROBIL 

LONDÝN – LEEDS – LIVERPOOL – TORONTO – BRISTOL (britská měta, u Londýna česká verze. Toronto je v Kanadě)

d)    ŘETŠŤ – ČETL – HODNÁC - TVAŘONOS – OVŠEJUD

TŘEŠŤ – TELČ – NÁCHOD – STONAŘOV – DUŠEJOV (otázka pro místní, čtyři města poblíž Jihlavy, Náchod je daleko)

 

Za označení přesmyčky 1 bod, za vysvětlení další 1 bod

 

4)    Slovotvorba. Ze zadaných písmen vytvořte co nejvíce slov (podstatná jména v prvním pádu jednotného čísla). Každé písmeno z nabídky se smí vyskytovat v každém slově jen jednou  (samozřejmě A v prvním případě může být požito dvakrát). Nemusí býr použita všechna písmena. Háčky a čárky přidávat nelze.

A  N  A  L  S   U     G   B

E  O  R  H  N A  F  Í   C

suk, luk, kus, bus, lub, buk, klub, klas, klasa, nula, lak, lusk, klan, basa, baba, kala, sluka, galuska, bas, luka, bula, kuna, luna, sak, blanka, kuba (houbové jídlo), bal (hlína v květináči)

A zřejmě další slova, která se nevyskytla

Uznáno – bug, ban

 

Vlastní jména (0,25 bodu) – Saab, Gal

Nářečné tvary (0,25 bodu) – kula

Neuznáno – lasa, lana (mn.č.),

Nelze gulag ani kulak

roh, nora, nach, noha, hora, ron, hon, cín, hra, cena, fena, car

 

 

Vlastní jména (0,25 bodu) – Hera, Rohan, Fero

 

 

Neuznáno – horn (anglicky „roh“, v češtině užáno horna – pro lesní roh), nah

 

Za slovo 0,5 bodu, za vlastní jména (motivačních) 0,25 bodu (nebylo jich mnoho)..

 

 

Možnost zisku cca 68 bodů za 12 minut – koeficient 0,176 (12/68)

Test č.5: Paměť- zadání, čas: 4min

Pokuste si zapamatovat co nejvíce těchto slov:

 

1)    Mauretánie, Niger, Nepál, Barma, Čad, Surinam, Maroko, Kamerun, Togo, Súdán, Lotyšsko, Mosambik, Egypt, Řecko, Argentina, Čína, Belgie, Libérie, Island, Švédsko

2)    šanon, svačina, jablko, tříska, metla, berla, malta, tužka, vrták, fotel, matrace, kotel, pravítko, zkumavka, myčka, okno, křída, basa, kasa, hoblík

3)    kohout, rypouš, kapybara, daman, lama, hřebec, vačice, beran, lev, buvol, delfín, srnec, daněk, krocan, kačer, puma, makak, rosomák, kráva, sova

Test č.5- Paměť- řešení, čas. 5min

 

1)    Vypište slova, která mají nad písmenem háček

_________________________________________16______________

 

2)    Vypište slova začínající písmeny  M a  B Mauretánie atd. ______________________________________14_______________________________________

 

 

3)    Vypište slova, která mají tři a více slabik  ________________________________15_____________________________________________

 

 

4)    Vypište slova ze skupin 1 a 3 (státy a zvířata) která končí samohláskou ______________17______

 

5)    Vypište slova, která obsahují písmeno L _____________________________________16__________________________________________

 

 

Zde je to jasné ze zadání. (Tedy v momentě, kdy ho máme před sebou :-))

Pouze bych uvedl, že jsem musel škrtat slova:

třída, želva, Madagaskar, tabule, Laos, fortel (v zadání je fotel), Libanon

A potom předměty (skupina 2) v úkolu 4, podle zadání se měly uvést pouze státy a zvířata.

 

Co slovo, to 1 bod.

 

Možnost zisku 79 bodů za 9 minut – koeficient 0,115 (9/79)

Test č.6- Komplexní test, čas: 11min

  1. V řadě čtyř domů bydlí rodina Dobešových hned vedle rodiny Bártových, ale ne vedle rodiny Johnových. Jestliže vedle rodiny Nečasových nebydlí Bártovi, kdo potom sousedí s rodinou Nečasových?   (3 body)

Dobešovi, Johnovi (za jednu rodinu 2 body, za obě rodiny 3 body)

 

  1. Vajíčko natvrdo se má vařit přesně 15 minut. Jak tento čas odměříte, když máte po ruce jen přesýpací hodiny, které ukazují 7 minut, a druhé, které ukazují 11 minut? Obrátit můžete celkem maximálně čtyřikrát. (3 body)

      a) na čtyři obraty. Vejce do vody, obrátíme oboje hodiny. Sedmiminutové doběhnou (máme 7 minut), otočíme je. Až doběhnou jedenáctiminutové (+4, tj 11) otočíme sedmiminutové a ony nám dosypou potřebné čtyři minuty.

  b) na tři obraty. Otočíme oboje hodiny. Až doběhnou sedmiminutové, dáme vajíčko 

do vody. Až doběhnou jedenáctiminutové, obrátíme je. Elegantnější, ale trvá to o sedm minut déle.

 

  1. Kolikrát větší plochu má čtverec B než čtverec A, když strana čtverce B je 2x delší než úhlopříčka čtverce A? (2 body)

8 x

 

  1. Na konferenci vystoupili tři akční hrdinové. Bylo všeobecně známo, že Weissmüller vždy mluví pravdu, Schwarzmüller  vždycky lže a Schwarzenegger někdy lže a někdy mluví pravdu. Usedli vedle sebe a rozhodli se, že novináře překvapí, každý měl přes obličej škrabošku. Novináři však již věděli, že nemá cenu ptát se na něco konkrétního. První se tedy zeptal toho nalevo: „Kdo sedí vedle vás?“ „Weissmüller,“ ozvalo se zpod masky. Druhý se ptal prostředního: „Kdo jste vy?“ „Asi ti došla pára, Bennete. Já jsem opravdu Schwarzenegger,“ odvětil prostřední. Poslední novinář se zeptal toho napravo: „A kdo sedí vedle vás?“  „Schwarzmüller,“ zafuněla postava pod škraboškou. V tuto chvíli už přihlížející Karel Schwarzenberg věděl, jak hrdinové sedí odleva vedle sebe. Poznáte to i vy? (3 body)

Weismüller nemůže být uprostřed, nikdy nelže.  Nemůže být ale ani vlevo, protože by opět musel lhát. Je tedy jasné, že Weissmüller (první plavec, který zaplaval 100 m pod 1 minutu) sedí vpravo. Pak je ovšem jasné, že jeho sousedem je Schwarzmüller.

Škoda, že jediný, kdo se do této otázky pustil byl Karl Schwarzenberg, nebyla tak těžká.

 

  1. Kolika mincemi současně musím nejméně hodit, aby pravděpodobnost, že padnou samí orli, byla menší než 2,5 %? (3 body)

Stačí šest, pravděpodobnost se snižuje 1:2, 1:4, 1:8, 1:16, 1:32 1:64 (to je 1,56%)

 

  1. Co patří místo otazníku?     A-K-I-T-S-O-N-?-R-P   (2 body)

Pozpátku PRANOSTIKA, takže A

 

  1. „Mami, ráda bych dostala k narozeninám kolo,“ poprosila dvanáctiletá dívka, studentka nižšího  gymnázia. „Myslím, že na to ještě nejsi dost stará,“ zněla odpověď. „Až budu jen třikrát tak stará jako ty, dostaneš kolo.“ Nyní je matce 45 let. Kdy dostane dívka svůj dárek? (3 body)

V 16 a půl letech. Skutečně to tak bylo původně zadáno, trochu mě zmátlo, že nevychází celé číslo. Matce bude 49 a půl, dceři 16 a půl. Správná odpověď je tedy za 4 a půl roku. Má-li však dívka dostat dárek k narozeninám, pak ho skutečně dostane k 17 narozeninám. 

 

  1.  „To je zajímavé, můj děda je jen o pět let starší než můj táta,“ prohodil student primy. Je to možné? Vysvětlete!     (1 bod)

Nejběžnější možnost - děda je otec matky. Ale adopce, či nevlastní otec též padají v úvahu. (Rodina je základ státu – Marx, Engels, Lenin).

 

  1. Rodiče koupí dětem sušenky. Protože šetří, tak vezmou dvě ve slevě (malinko prošlé). Aby se ale neřeklo, že jsou škrti, přidají do košíku dvě za plnou cenu.
    Když přijdou domů, jejich dvě děti se na ně vrhnou, a každé si vezme dvě sušenky. Na trvanlivost se nedívají a jejich výběr je prakticky náhodný.
    Myslíte, že je život spravedlivý a obě děti dostanou po jedné prošlé sušence, nebo jedno schytá obě? Jaká je pravděpodobnost, že obě děti na tom budou stejně? (3 body)

Existuje skutečně šest možností, jak sušenky rozdělit. Jedno dítě a obě prošlé jsou dvě možnosti: první dítě má dvě prošlé, druhé dvě dobré, a naopak.
Pokud každé dítě má dostat jednu prošlou, lze to provést čtyřmi způsoby: každé může dostat jednu ze dvou prošlých a jednu ze dvou dobrých (2x2). Fakticky jsou to skutečně čtyři možnosti.

Takže pravděpodobnost, že na tom budou stejně (1 dobrá, 1 prošlá) je 4:6 (2:3) tedy 66,6%.

 

  1. Řeka. Na jednom břehu jsou tři misionáři a tři kanibalové. Je tu lodička, do které se vejdou maximálně dvě osoby. Jak se všichni přepraví na druhou stranu tak, aby nikdy na žádném břehu nebyla přesila kanibalů nad misionáři? (3 body)

Kanibal a misionář tam (nebo dva kanibalové). Misionář zpět (kanibal).
Dva kanibalové tam. Jeden zpět.
Dva misionáři tam. Misionář a kanibal zpět.
Dva misionáři tam.
Na druhém břehu jsou nyní tři misionáři a kanibal. Ten postupně odveze své dva kamarády.

 

Možnost zisku 26 bodů za 11 minut – koeficient 0,423 (11/26).

Vyhledávání